U bent hier

Dagje speelzaal

De dagen op de PSZ verlopen in principe volgens een vast patroon. Een vast dagritme geeft de kinderen overzicht en structuur, wat voor kinderen in deze leeftijd van groot belang is om zich veilig te kunnen voelen en te weten waar ze aan toe zijn. Binnen dit dagprogramma wordt erop gelet dat drukke en rustige momenten elkaar afwisselen. In de groepen hangen de zogenaamde dagritme-kaarten. De kinderen kunnen hierop zien wat ze die dag gaan doen.
Tevens gelden er vaste afspraken over de tijdstippen waarop de kinderen gehaald en gebracht mogen worden door de ouders.
Zo kunnen de leidsters en de kinderen een groot deel van de dag intensief met elkaar omgaan, zonder dat de aandacht van de leidsters steeds wordt afgeleid van de groep.

08.30- 09.00 uur
Vanaf 08.30 uur spelinloop
De peuters worden gebracht door hun ouders /verzorgers, tot uiterlijk 09.00 uur.
Tijdens de spelinloop kunnen de ouders /verzorgers samen met hun peuter een activiteit doen in het teken van het project. Er is evt. ook de mogelijkheid om een kopje koffie of te drinken.
Om 09.00 uur zwaaien de peuters de ouders/ verzorgers uit.

9.00-9.15 uur
Preventieve tutoring
Hier worden in groepjes of individueel gerichte activiteiten aangeboden aan de kinderen die extra hulp nodig hebben op het gebied van taal,rekenen,sociale en emotionele aspecten .Dit is per kind verschillend. Later wordt dit herhaald in de kring,hoeken en of samen met de leidster.

09.15- 09.30 uur
In de kring wordt na het goedemorgen -lied als eerste de absentielijst gelezen, om te constateren of alle peuters er zijn. Vervolgens kunnen er diverse taalactiviteiten zoals voorlezen, versjes en spelletjes over tellen,kleuren,etc. worden gedaan het project te introduceren,te demonstreren,verbreden of te verdiepen.

09.30-10.15 uur
Op dit moment wordt meestal een activiteit als tekenen, verven, plakken, knutselen gedaan, n.a.v. het project. Dit wordt aan ‘n kleine groep van ongeveer 4 peuters aangeboden. De peuters worden hierin gestimuleerd, maar niet verplicht om deel te nemen. De andere peuters spelen vrij of begeleid met diverse materialen of spelen in de speelhoeken, zoals de huishoek. Ook in de hoeken wordt zoveel mogelijk bij het thema aangesloten.

10.15-10.30 uur
Samen met de peuters wordt de klas opgeruimd. Hierbij stimuleren we de peuters zoveel mogelijk. Rond deze tijd vindt er ook een plas en verschoningsronde plaats.

10.30-11.00 uur
Na het liedje “ smakelijk eten” gaan de peuters hun meegebrachte fruit eten. Na wederom ’n liedje, drinken we samen limonade. Tijdens het eten en drinken worden de boekjes en /of liedjes herhaald uit het project.

11.00-11.30 uur
Als het weer het toelaat, doen we de jassen aan en mogen de peuters na nog een biscuitjes te hebben genuttigd naar buiten. Daar hebben wij een keuze uit diverse veilige materialen, waar-mee de peuters zich kunnen vermaken. Buiten op de speciaal afgeschermde speelplaats staan diverse grote speeltoestellen waar de peuters veilig kunnen spelen.
Is het slecht weer, dan doen wij kringspelletjes of spelen met de grote boot, auto of klimrek in de speelhal.

11.30-11.45 uur
De peuters worden opgehaald.
Bij het ophalen staat er een leidster bij het hek of deur.